لازم

همه مطالب برای شما لازم است

لازم

همه مطالب برای شما لازم است

اهمیت ورزش

 کنترل وزن 

انجام فعالیت های بدنی مداوم بهترین و سالم ترین راه برای کنترل وزن و حفظ نسبت ”ماهیچه به چربی“ است با توجه به اینکه هر کس دارای وضعیت بدنی مخصوص به خود است، همه از برقراری تعادل بین چربی و ماهیچه در بدن سود خواهد برد.در اثر ورزش و اکسیژن گیرى بهتر دستگاه تنفّس و خون رسانى بیشتر به اندام ها توسّط قلب، سوخت و ساز بدن افزایش یافته و بر اثر آن، چاقى برطرف مى شود. ورزش، کاهش وزن را تسریع مى کند و به حفظ وزن در اندازه معین کمک مى نماید. قند و چربى خون توسط ورزش کاهش و انرژى بدن افزایش مى یابد.

 

جوان نگه داشتن فکر

ورزش می تواند به جوان نگه داشتن فکر شما کمک کند. تحقیقات انجام گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که موش هایی که در روز روی یک چرخ می دوند، سلول های عصبی جدید بیشتری تولید کرده و ارتباطات تقویت کننده حافظه در مغزشان، نسبت به موش های ساکن و بی حرکت بیشتر است. تحقیقات انجام گرفته روی انسان ها در مورد پیری و ورزش نیز نشان می دهد که بین فعالیت جسمانی و حفظ توانایی شناخت در افراد پیر ارتباط وجود دارد.


حافظه را قوی‌تر خواهد کرد. 

 

پیاده روی سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه برای بالا بردن زیرکی و هوش شما کافی است تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که روی قاعده ای منظم ورزش می کنند و قدرت تمرکز بهتری دارند. ورزش های‌ هوازی قسمت های‌ جلویی و جداره های‌ بالایی مغز که به تمرکز مرتبط است را تحریک می کند.


 برای اینکه شادتر زندگی کنید

شاید گاهی اوقات خودمان هم حواس‌مان نباشد، اما در واقع ما همیشه به دنبال پیدا کردن راهی برای یک زندگی شاد هستیم و ورزش قطعا یک راه عالی و مطمئن برای داشتن زندگی شاد است. احساس شادی بعد از ورزش تصادفی نیست؛ بلکه کاملا علمی است. تحقیقی که در دانشگاه ایالت پِن (Penn) آمریکا انجام شد نشان داده است افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به کسانی که میانه‌ی خوبی با ورزش ندارند، شادتر هستند. البته منظورمان از ورزش، هم نرمش‌های ملایم است و هم ورزش‌های شدید و قدرتی.

جالب است بدانید حتی افرادی هم که همیشه ورزش می‌کنند، روزهایی که فعالیت بدنی بیشتری دارند خوشحال‌تر هستند. نتیجه؟ با ورزش کردن آدم شادتری می‌شوید و اگر ورزشی که انجام می‌دهید کمی شدت و هیجان داشته باشد تأثیرش بیشتر هم می‌شود.

در آزمایش دیگری از یک اپلیکیشن تلفن همراه استفاده شد که به کاربران اجازه می‌داد تا میزان فعالیت، مکان و سطح شادی‌شان را در طول روز بسنجند. این اپلیکیشن طی یک سال بیش از ۳ میلیون پاسخ دریافت کرد و نتایج این تحقیق نشان داد که در جدول کارهایی که باعث شادی می‌شوند، ورزش کردن در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

برای اینکه بهتر بخوابید

اگر تا صبح در جای‌تان غلت می‌زنید و نمی‌توانید خوب بخوابید، چاره‌ی مشکل بی‌خوابی شما، ورزش کردن است. اگر به طور مداوم ورزش کنید و ریتم روزانه‌ی ورزش‌تان را تنظیم کنید، در طول روز هوشیاری‌تان بیشتر می‌شود و شب هم راحت‌تر می‌خوابید. اما خب باید بدانید که آثار ورزش کردن در همان لحظه ظاهر نمی‌شوند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که گاهی اوقات ۴ ماه طول می‌کشد تا آثار مثبت یک برنامه‌ی ورزشی مدون را روی خواب‌تان ببینید. شروع یک برنامه‌ی ورزشی تنها راهی است که می‌توانید یک خواب راحت شبانه داشته باشید.

برای اینکه پرانرژی شوید

وقتی حسابی خسته‌اید، احتمالا آخرین کاری که دل‌تان می‌خواهد انجام بدهید ورزش کردن است. اما با توجه به تحقیقات، ورزش دقیقا همان کاری است که باید انجام بدهید! این تحقیقات نشان داده که ورزش‌های سبک (در حد قدم زدن) باعث می‌شوند احساس خستگی‌تان کمتر شود و ۲۰ درصد هم سرحال‌تر و پرانرژی‌تر شوید.

جالب اینجاست افرادی که ورزش‌های سبک انجام می‌دهند نسبت به افرادی که زیاد و شدید ورزش می‌کنند سرحال‌تر هستند و این یک خبر عالی برای کسانی است که حال و حوصله یا وقت کافی برای ورزش را ندارند. هر دو گروه افزایش انرژی را بعد از یک دوره‌ی ۶ هفته‌ای گزارش کردند.

برای اینکه بازده‌ کاری‌تان بالا برود

آیا ورزش می‌تواند باعث شود شادتر و خلاق‌تر شوید؟ تحقیقی انجام شده که این مطلب را تأیید می‌کند.‌ کسانی که قبل از شروع کار یا حین زمان استراحت و ناهارشان حرکات ورزشی انجام می‌دهند، نسبت به روزهایی که از ورزش فرار می‌کنند استرس کمتری دارند و خلاق‌تر هستند. ورزش یک بهانه‌ی عالی برای قدم زدن موقع ناهار است و حتی می‌توانید حین جلسات و قرار ملاقات‌های کاری‌تان هم قدم بزنید.

چقدر خوب است که سال‌ها در کنار عزیزان‌مان زندگی کنیم و از همه‌ی لحظات شیرینی که در کنارشان هستیم لذت ببریم. پس بدن‌تان را سالم و شاد نگه دارید! یکی از فواید ورزش کردن عمر طولانی است. خبر عالی اینجاست که تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ روی بیش از ۶۵۰,۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد افرادی که ۱۵۰ دقیقه ورزش می‌کنند (حدود نیم ساعت، ۴ یا ۵ روز در هفته) ۳/۴ سال بیشتر از بقیه عمر می‌کنند.‌ خب اگر بخواهیم کمی واقع‌بین‌تر باشیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر روزی ۱۰ دقیقه ورزش کنید (هفته‌ای ۷۰ دقیقه) می‌توانید ۱/۸ سال بیشتر زندگی کنید.

نتایج این تحقیق حتی برای افراد چاق هم درست است. آنها هم می‌توانند با ورزش کردن بیشتر زندگی کنند. این درحالی است که چاقی زیاد باعث می‌شود که طول عمر به طور میانگین ۷/۲ سال کمتر شود. برای این افراد اهمیت ورزش بیشتر است و آنها می‌توانند با حدود ۳۰۰ دقیقه ورزش در طول هفته (۱ ساعت، ۵ یا ۶ روز در هفته) ۴/۲ سال بیشتر زندگی ‌کنند.

پس دفعه‌ی بعد که حس کردید خیلی سرتان شلوغ است و نمی‌توانید ورزش کنید، به این فکر کنید که دارید تیشه به ریشه‌ی خودتان می‌زنید و از همه‌ی فواید ورزش چشم‌پوشی می‌کنید. آیا تلویزیون تماشا کردن ارزشش را دارد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد